INTRODUCTION

Sirih berlipat sirih pinang

Sirih dari Pulau Mutiara
Pemanis kata selamat datang
Awal Bismillah pembuka bicara

Wednesday, April 13, 2011

Gua Ikan, Dabong

Berada di dalam gua batu kapur yang terletak beberapa kilometer dari pekan Dabong ini, terasa seperti berada di dalam perut seekor ikan besar. Stalaktit yang terjulur ke bawah dari bumbung gua yang terbentuk oleh titisan air, kelihatan seperti anak tekak seekor ikan yang ternganga mulutnya. Selain Gunung Stong, Air Terjun Jelawang dan Gunung Ayam, Taman Rekreasi Gua Ikan juga adalah salah satu daripada tarikan alam semulajadi yang terkenal di Dabong.

Terdapat juga gua-gua kecil yang tidak kurang menarik di dalam bukit batu kapur yang direntangi oleh sebatang anak sungai yang jernih ini, seperti Gua Keris, Gua Batu Susun dan Gua Pagar. Di sekitar Gua Ikan, terdapat juga kawasan lapang yang luas dan amat sesuai untuk aktiviti perkhemahan dan rekreasi. Antara aktiviti menarik yang boleh dilakukan di kawasan ini ialah seperti menikmati keindahan flora dan fauna, mandi-manda, mendaki bukit dan perkelahan.

1 comment: